Tips voor een gezonde werk-privébalans
(tips voor een goede werk privé balans) De scheidslijn tussen werk en privé vervaagt. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80% van de werknemers ook buiten werktijd reageert op zakelijke mails of zakelijke sociale media berichten. Nu we vanwege corona weer zoveel mogelijk thuiswerken, is de balans nog verder zoek. Want de plek om te ontspannen is nu ook werkplek geworden en dat ene mailtje kan ook ’s avonds toch best nog even tussendoor?
Factsheet: verstoorde balans herkennen
De werk- en zorgtaken van uw werknemers lopen nu wat meer door elkaar heen. Het risico bestaat dat ze hierdoor onvoldoende kunnen ‘afschakelen’. Terwijl het juist in de huidige ongewone, stressvolle situatie belangrijk is je rust te pakken.
TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben een handige factsheet samengesteld met tips om een verstoorde werk-privébalans te herkennen én herstellen. (tips voor een goede werk privé balans)
Tips voor werkgevers
Voor werkgevers is het belangrijk om tijdens deze thuiswerkperiode proactief contact te houden met werknemers. Zorg ervoor dat de organisatie en dat waar je voor staat zichtbaar blijft. En laat werknemers weten dat ze het vooral moeten aangeven als ze dreigen over te lopen.
Investeer verder in goede thuiswerkplekken en raad werknemers aan om in beweging te blijven. Ze kunnen in de lunchpauze bijvoorbeeld even lekker naar buiten, of aan het eind van de werkdag, om die goed af te sluiten. Want voor beide partijen is het van groot belang gezond en in balans te blijven. (tips voor een goede werk privé balans)
tips voor een goede werk privé balans
Herken je stress bij jouw medewerkers en kan deze wel wat hulp gebruiken? Dan kan je je medewerker een coachtraject bieden, zodat deze beter met stress om leert gaan en meer balans creëert tussen werk en privé. Wil je meer weten? Kijk dan eens rond op onze website of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
CoachPraktijk Twente is door NOLOC gecertificeerd. Meer berichten lezen? Lees hier een aantal adviezen bij stress.