Baal jij ook wel eens van de communicatie met anderen?

(Communicatie verbeteren coaching) Communicatie is prachtig, en lastig. Prachtig als het werkt, als je kan zeggen wat je wilt zeggen, als je laat zien wat je voelt en kan overbrengen waar je behoefte aan hebt. Maar communicatie kan ook lastig zijn en daarmee tot veel (vaak onnodige) problemen leiden.

(Mis)communicatie

‘Communicatie is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis.’ Prachtig verwoord door de Groningse Hoogleraar communicatie Gisela Redeker, zeker als het ook zorgt voor die gemeenschappelijke betekenis. Ruis is de communicatie zorgt er echter vaak voor dat we elkaar juist niet begrijpen, ruzie maken zonder te luisteren, ons naar voelen zonder het te zeggen of door voor zichzelf sprekende vervelende non-verbale communicatie. Om elkaar beter te begrijpen, echt te luisteren en in verbinding te komen met de ander zijn een aantal factoren van belang. Een mooie manier om je communicatievaardigheden te ontwikkelen is ‘verbindend communicatie’, ook wel ‘geweldloze communicatie’ genoemd. (Communicatie verbeteren coaching)

Verbindende communicatie (Communicatie verbeteren coaching)

Verbindende communicatie is een prachtige manier om vanuit verbinding met jezelf en anderen te communiceren. De term komt van Marshall Rosenberg. In zijn boek Geweldloze communicatie zijn veel wijsheden verwerkt, bijvoorbeeld uit het boeddhisme.

Met toepassen van verbindende communicatie krijgt de communicatie een ander verloop, met ander resultaat. Er is mededogen met de eigen behoeften en de initiatiefnemer verplaatst zich ook in de gevoelens en behoeften van de ander. Vanuit oprechte nieuwsgierigheid naar de ander kan de initiatiefnemer een concreet verzoek doen. Met oog voor zichzelf en de ander. Doordat dit vanuit verbinding gebeurt, is de kans groot dat bevestigend op een verzoek wordt ingegaan. (Communicatie verbeteren coaching)

Aan de slag met communicatie

Bij verbindende communicatie doorloop je een aantal stappen.

  1. Waarneming: omschrijf hier wat er aan de hand is, doet dit feitelijk en objectief
  2. Gevoel: wat is jouw gevoel hierbij?
  3. Behoefte: waar heb jij (eigenlijk) behoefte aan?
  4. Verzoek: wat wil de nu de ander vragen?

Probeer nu eens in de toekomst de volgende stappen te doorlopen als je merkt dat de communicatie niet lekker loopt, je je ergens niet prettig over voelt of juist graag iets voor elkaar wilt krijgen. Deze manier van communiceren werkt ook geweldig bij kinderen! Wil je meer weten over deze manier van communiceren, dan is het boek van Marshall Rosenberg een aanrader. (Communicatie verbeteren coaching)

Communicatie verbeteren coaching

Klinkt allemaal logischer dan het lijkt? Kan ik me goed voorstellen, goede communicatie vereist kennis, maar ook veel oefening en een beetje hulp kan daarbij heel fijn zijn. Het verbeteren en ontwikkelen van je communicatie, omgaan met emoties en gevoelens of assertiever worden zijn onderwerpen die vaak terug komen in persoonlijke coaching. Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Kijk dan eens rond op de website of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

CoachPraktijk Twente is door NOLOC erkend als coach professional.

Meer berichten lezen? Lees hier een bericht over loopbaan assessments of ontdek hier welke werkomgeving bij jou past.

Communicatie verbeteren coaching

Communicatie verbeteren coaching